2008-10-20 08:20:21
Można zawieszać działalność gospodarczą
Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, będzie mógł zawiesić działalność minimum na miesiąc a maksimum na dwa lata. W tym czasie nie będzie musiał płacić zaliczek na poczet podatku dochodowego oraz składać deklaracji VAT. Za okres zawieszenia nie będzie też musiał odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne (rentowe i emerytalne). Możliwość taką daje nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie 20 września bieżącego roku.
Dla wspólników spółki cywilnej zawieszenie jest skuteczne pod warunkiem, że uczynią to wszyscy wspólnicy.
Jest jeden warunek. W czasie zawieszenia przedsiębiorcy nie będą mogli osiągać dochodów związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.
Szczegółowe sposoby zawieszania działalności gospodarczej zależeć będą zarówno od tego, kiedy przedsiębiorca podejmie taką decyzję (przed czy po 31 marca 2009 roku).
Podczas zawieszenia wykonywanej działalności można:
- wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- przyjmować należności lub regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia,
- zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
- uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością wykonywaną przed zawieszeniem,
- być kontrolowanym na takich samych zasadach jak przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą.
Ubiegający się o zwolnienie przed 31 marca 2009 roku musi złożyć do ewidencji działalności gospodarczej informację o zawieszeniu podając:
- swoją nazwę i numer ewidencyjny PESEL, jeśli go ma,
- miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy,
- okres zawieszenia.
Ponadto musi złożyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników. Takie same dane powinna zawierać informacja o wznowieniu działalności. Wnioski i oświadczenia przedsiębiorców z terenu Gminy Słupsk przyjmowane będą w Urzędzie Gminy Słupsk przy ul. Sportowej 34 w pokoju nr 19 lub w Biurze Obsługi Interesanta.
Zawiadomienie ZUS o zawieszeniu działalności polega na złożeniu formularzy ZUS ZWUA - wyrejestrowanie osoby ubezpieczonej, i ZUS ZWPA - płatnika, z kodem przyczyny wyrejestrowania 600.
Z kolei wznowienie wykonywania działalności wymaga przekazania druku ZUS ZFA - zgłoszenie płatnika oraz ZUS ZUA - ubezpieczonego do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego lub ZUS ZZA - wyłącznie do zdrowotnego.
Prowadzący działalność gospodarczą musi również poinformować ZUS i urząd skarbowy o zawieszeniu biznesu. Każdy komu wygasł tytuł do ubezpieczeń, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczeń.
Od 31 marca 2009 roku zawieszenie działalności gospodarczej, a także jej wznowienie ma następować na pisemny wniosek zainteresowanego złożony właściwemu organowi ewidencyjnemu. W przypadku natomiast przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego - właściwemu sądowi rejestrowemu. Informacje te organy ewidencyjne będą przekazywać w ciągu 7 dni drogą elektroniczną do urzędów skarbowych i do ZUS.